cabecera

Painting

El número de las aguas I

February 2019

(…) In the works titled “El número y las aguas” [The Number and Waters], the signs represent another phase of the inquiry into what drives the process of formation within matter on a physical level, which later becomes perceptible to us in the forms of nature. I would define an artist as the nature that sees itself, like nature that speaks to itself through men. Signs – certain signs – constitute a signifying writing, veritable formulas that I like to define as the “moulds of forms”.
Francisco Calvo Serraller, “Cuando trabajo, me parece que estoy escuchando…”, El País, Artes, año IV, No. 121, Madrid, 6/III/1982, quoted pgs 2-3 (on the “El número y las aguas” series)

Observations

Signed, titled and dated on reverse, on the canvas: “Palazuelo 1978”. Underneath: “”EL NÚMERO Y LAS” AGUAS” I”.
Downward arrow indicating “BAS”
COLECCIÓN FUNDACIÓN UNIVERSITARIA DE NAVARRA. MUSEO DE LA UNIVERSIDAD DE NAVARRA

Exhibitions

  • MAEGHT 1978, cat. No. 11, n/r, quoted cat. p. 24 (titled “Le nombre et les eaux I”). It is related to the lithograph on pgs. 4-5
  • MAEGHT-ZURICH 1978, cat. No. 13, b/w ill. unpaged, p. 31, quoted cat. unpaged, p. 32
  • GALERÍA THEO 1981, cat. No. 10, b/w ill. unpaged, p. 3 (reproduced reversed), quoted cat. unpaged, p. 5
  • GALERÍA SOLEDAD LORENZO 1994, not in cat.
  • MNCARS-CAAC-IVAM 1995-1996, cat. No. 41, col. ill. p. 128, cat. p. 238
  • MACBA 2006-GUGGENHEIM BILBAO 2007, n/c, col. ill. p. 183, cat. p. 325, quoted pgs 235 and 311 (on the “El número y las aguas” series)
  • CEART-MACA 2013, n/c, col. ill. p. 129 (exhibited only at MACA)

Literature

  • CLAUDE ESTEBAN 1980, cat. No. 141, b/w ill. p. 164 (reproduced reversed under the title “LE NOMBRE ET LES EAUX I”)
  • ANTONIO MANUEL CAMPOY, “Palazuelo, Subirachs, Del Palacio, H. Sakurada”, ABC, ABC de las artes, Madrid, 22/II/1981, b/w ill. p. 19 (reproduced reversed, titled “El número y las aguas”)
  • FÉLIX GUISASOLA, “La geometría de Pablo Palazuelo: emoción pulcra”, Arquitectos, Consejo Superior de los Colegios de Arquitectos de España, No. 44, Madrid, IV/1981, quoted p. 78 (on the “El número y las aguas” series)
  • FRANCISCO CALVO SERRALLER, “Cuando trabajo, me parece que estoy escuchando…”, El País, Artes, año IV No. 121, Madrid, 6/III/1982, quoted pgs 2-3 (on the “El número y las aguas” series)
  • Multiple Authors, “Quince años de la galería Theo”, Ediciones Theo, Madrid, 1982, b/w ill. unpaged (“Exposición de Pablo Palazuelo en la Galería Theo”, Madrid, 1981)
  • JOSÉ LUIS HERRERO, “Arte en blanco”, Casa Vogue España, No. 38, Madrid, X/1992, col. ill. p. 84 (seen in private house)
  • PEDRO CORRAL, “Pablo Palazuelo: ‘El arte geométrico nunca estará de moda’”, ABC, ABC de las artes, Madrid, 5/XI/1993, quoted p. 38 (on “El número y las aguas”)
  • JULIÁN GÁLLEGO, “Las celosías de Palazuelo”, ABC, ABC de las artes, Madrid, 10/VII/1994, quoted p. 25 (on “El número y las aguas”)
  • FELIPE PEREDA, “Número y geometría-El formalismo de Palazuelo”, Metrópoli-El Mundo, Madrid, 4-10/XI/1994 quoted unpaged
  • JUAN MANUEL BONET, “Pablo Palazuelo, pintor central “, ABC, ABC de las artes, No. 156, Madrid, 28/X/1994,
    quoted p. 29
  • FRANCISCO CALVO SERRALLER, “Bajada a los infiernos”, El País, Babelia, Madrid, 29/X/1994, quoted p. 19
  • FERNANDO CASTRO FLÓREZ, “Sentimiento musical”, Diario 16, Madrid, 7/XI/1994, quoted unpaged
  • ANTONIO GARCÍA BERRIO, “Las quimeras alquímicas”, Diario 16, Suplemento Culturas, Madrid, 22/VI/1996,  quoted p. 7 (on “El número y las aguas”)
  • Multiple Authors, “Colección Fundación Beaumont”, Fundación Beaumont, Pamplona, 1998, col. ill. p. 43, quoted p. 59
  • CARMEN BONELL 2006, quoted pgs 64; 130-131 and 170
  • CATALINA SERRA, “Las visiones de Palazuelo”, El País, Madrid, 14/XII/2006, b/w ill. p. 49
  • FUNDACIÓN FRANCISCO GODIA 2012, col. ill. p. 193 (titled “Le nombre et les eaux”)

Catalogue: Azcona Foundation

Title: El número de las aguas I

Date: 1978

Size: 222 x 166 cm

Support: Canvas

Technique: Oil

Photography: Museo Universidad de Navarra